Valpreventie-training Meerssen

Scheve stoeptegels, los liggende kabels, tapijten, en drempels kunnen oorzaken zijn waardoor iemand kan vallen. Op het moment dat de beweeglijkheid en de kracht van het lichaam afneemt door de leeftijd, kan dit door vallen letsel tot gevolg hebben. Hierdoor neemt de kwaliteit van het bewegen af en kan de angst om te vallen toenemen. Wilt u de kans om te vallen verkleinen of minder angst hebben om te vallen, meldt u zich dan aan voor een cursus valtraining te Meerssen.

Positieve veranderingen vanuit de zorgverzekering voor de deelnemers van de valtraining!

De valtraining cursus wordt vanaf 1-1- 2016 voor een gedeelte of helemaal vergoed door de zorgverzekering.
Maar let op; de cursus wordt alleen vergoed, als die gegeven wordt door geaccrediteerde fysiotherapeuten, die de cursus ‘Vallen’ hebben gevolgd bij de Sint Maartens Kliniek in Nijmegen. Kijk ook uw polis na voor de hoogte van de vergoeding.
Onze praktijk voldoet aan deze voorwaarden.
Bij vragen of informatie m.b.t. de cursus neem gerust contact met ons op.

Inhoud cursus

De cursus bestaat uit een programma van 10 weken, waarin 2 keer per week wordt geoefend. De lessen worden gegeven door een speciaal daarvoor geschoolde fysiotherapeut van ons team. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • hindernisbaan, verschillende onderdelen van het dagelijks leven komen aan bod;
  • valtechnieken, leren breken van een val in verschillende uitgangsposities;
  • sport en spel met de nadruk op evenwicht en balans.

Voor wie?

Voor alle 65+ die graag veilig willen leren vallen en opstaan, die angst hebben om te vallen en dit willen verminderen. Bent u het afgelopen jaar 1 keer of meermaals gevallen en kunt 15 min lang lopen zonder loophulpmiddel dan is de valtraining iets voor u. Voor aanvang van het programma zal een intake plaatsvinden, waarbij verschillende testen aan bod komen. Samengevat:

  • voor 65+ ers;
  • afgelopen jaar 1x keer of meer zijn gevallen;
  • niet veel andere ziektes aanwezig, relatief gezonde ouderen;
  • begrijpen van dingen gaat goed;
  • langer dan 15 min kunnen lopen zonder loophulpmiddel;
  • programma van 10 weken;
  • 2x per week op maandag en woensdag, 1,5 uur en 1 uur oefenen;
  • maximaal 10 personen.